img111111

Як самостійно зареєструвати ФОП онлайн і що робити далі?

На щастя, зареєструватися як фізична особа-підприємець можна онлайн і тут є кілька варіантів. Спробую описати їх виходячи з власного досвіду. Але перед цим, розлянемо –

Загальні питання

Можливо перед реєстрацією ви ще не знатимете юридичних та бухгалтерських деталей діяльності ФОП, як от: форму платника єдиного податку обрати? Це нормально і не є перешкодою для успіху вашого підприємства. Швидко розібратися в таких питаннях поможе Гугл, а якщо знайдеться кілька вільних годин – дуже рекомендую навчальний цикл «Підприємництво» на національному ресурсі масових онлайн курсів «Prometheus» («Прометей»). Там є можливість окремо пройти курси по оподаткуванню, фінансам та інше.

Вибір сервісу для реєстрації

Найвідомішими сервісами реєстрації є:

  1. Реєстраційний портал Мінюсту.
  2. Портал державних послуг iGov.

Для здійснення реєстрації вам обов’язково знадобиться електронно-цифровий підпис. По суті це просто файл, в якому зберігається ключова інформація для вас і про нього розповімо пізніше.

Особливість Мінюсту, що вони потребують тільки ЕЦП дуже обмеженого списку постачальників (список уточнюйте в техпідтримці, серед інших, підходить ЕЦП ДФС).

iGov дозволяє ввійти в систему і зареєструвати ФОП навіть через систему авторизації вашого банку і приймає ЕЦП одного з банків, який можна отримати теж онлайн.

Я скористався якраз iGov, тому надалі будемо розповідати про наш досвід саме з цим сервісом.

ЕЦП

Найчастіше вам стане в нагоді ЕЦП ДФС, який можна отримати безкоштовно в місцевому відділені ДФС. Попередньо треба особисто подати заявку-формуляр на видачу ЕЦП. Цей ЕЦП придатний для онлайн реєстрації ФОП, а також подачі електронної звітності.

Хоча, найшвидший спосіб – отримати ЕЦП онлайн в одному з банків (якщо ви є його клієнтом).

Подача заявки на реєстрацію ФОП через iGov

Перед початком, зверніть увагу, що iGov, так само як і сервіс Мінюсту, просто бере на себе роль посередника для отримання від вас електронних документів та передачу їх на реєстрацію до державного реєстратора за місцем вашого проживання. Тому можливо у вашому випадку зручніше буде самостійно занести документи реєстратору.

  1. Спочатку потрібно ввійти до системи за допомогою вашого банк ID, або ЕЦП. Раджу користуватися браузером Chrome, саме на ньому вдалося ввійти і оформити заявку. Як нам повідомили, підтримка інших браузерів ще впроваджується. Перед входом буде необхідно встановити плагін-додаток до вашого браузера. Система дасть посилання на звантаження його файлу встановлення – звантажте і запустіть цей файл.
  2. Далі – обрати послугу, «Реєстрація ФОП».
  3. Тут з’явиться форма з автозаповненими полями, куди потрапила ваша інформація з банку або ЕЦП (залежно від способу входу). Перевірте чи все правильно, якщо ні – виправте.

    Поля до заповнення
    Поля до заповнення
  4. Заповніть всі поля електронної форми для формування заявки на реєстрацію.
  5. Звантажте, заповніть та завантажте в систему сканкопію вашої заявки на реєстрацію вас як платника єдиного податку (спочатку оберіть значення поля “спрощена система оподаткування” – “Так”).Реєстрація ФОП онлайн через iGov
    З цим проблем не повинно виникнути. Головне, що хвилювало: к-сть КВЕДів не обмежена, основний КВЕД має бути першим у списку.
  6. Натисніть кнопку сформувати заявку і підписати її вашим ЕЦП. На цьому етапі вам запропонують ввести ваш пароль до ЕЦП.

Через деякий час (в моєму випадку бл. 20-ти днів) вашу заявку обробить держреєстратор за місцем вашої прописки і ви отримаєте від системи iGov підтвердження, що вони надали вам послуги. І більш нічого. Цього не достатньо для підтвердження вашого статусу ФОП і укладання договорів з вашими контрагентами.

Укладання договору

В моєму випадку контрагент попросив надати Витяг з держреєстру підприємців, свідоцтво платника податків, якщо є.

Методом спроб і помилок, вдалося з’ясувати наступне:

  1. Витяг – «документ з печаткою». Його можна замовити за гроші у держреєстратора (найчастіше їх можна знайти у найближчому до вашого місця прописки Центру Надання АдмінПослуг – ЦНАПі), або в центрі надання послуг платникам податків Податкової інспекції. Я спробував замовити його у податковій Оболонського району міста Києва. Там мене відверто футболили) Єдине що вдалося витягти з разу сьомого – потрібно паспорт, заявка на видачу і квитанція про сплату збору. Зразок заявки – в Інтернеті, посилання вони не знають. Ціна була зависокою. У фойє стояв автомат з видачі всіляких довідок, той пропонував оплатити витяг з комісією 10 грн. Взяла жаба і тут над автоматом вгледів непримітне повідомлення, що витяг можна сформувати самостійно онлайн, хоча посилання не було вказано. Зрештою я вирішив йти шляхом онлайн до кінця і знайшов це посилання. Ціна – 50 грн, час – макс. 10 хв, посиланням радо ділюся з вами: https://usr.minjust.gov.ua/ua/extractedr/
  2. Виписка – просто підтвердження вашої реєстрації, яке надає реєстратор, коли реєструєтесь на живо (ні iGov, ні реєстратор нічого такого мені не надіслали).
  3. Всілякі свідоцтва про податки за потреби надасть вам ваша податкова. До неї доведеться таки прийти особисто. Особливо якщо ще плануєте зареєструвати Книгу доходів.

Зі сформованим електронним витягом, я почав підписання договору з контрагентом. Автентичність витягу підтверджує унікальний номер на кожній сторінці, а контрагент може завантажити його самостійно з вебсайту Мінюсту, попередньо вказавши надані вами дату формування документу та його номер.

Розрахунковий рахунок

Якщо ви будете отримувати доходи в безготівкову виді, доведеться обов’язково відкрити розрахунковий рахунок ФОП в банку. Є банки, які дозволяють зробити цей онлайн. Якщо дохід буде тільки готівкою – такий рахунок нібито не обов’язковий (читайте про це більше на сайті ДФС).

Податкова

Податкову за місцем приписки довелося відвідати щоб взяти довідку про свій статус платника Єдиного податку, отримання реквізитів для сплати податків та Єдиного соціального внеску, реєстрації Книги доходів (вона не обов’язкова, але про всяк випадок зробив) та отримання ЕЦП Міндоходів (безкоштовно, з його допомогою ви подаватиме електронні податкові звіти онлайн). Хороша новина – зі ста працівників податкової залишилося 20, сервіс загалом – достатній (часом навіть дуже добрий).

Сервіси бухобліку та сплати податків, ЄСВ

Далі щоб не морочитися бухгалтерією, зареєструвався на одному з онлайн сервісів для автоматизації бухгалтерії, Taxer.ua. Він дає можливість вести облік ваших контрагентів, первинних та інших документів. І що важливо, автоматично нагадує електронним листом про наближення терміну подачі звітів та сплати податків.

Бухгалтеря та звітність через taxer.ua
Робочий стіл сервісу texer.ua

Ще одна хороша новина з податкової: миттєво подавати податкові звіти, сплачувати податки і єдиний соціальний внесок можна прямо через офіційний сервіс ДФС, «Електронний кабінет платника». Перевірив – працює 🙂

Здається все, успіхів вашому підприємству!

p.s. Ця стаття є просто описом власного досвіду автора і може містити юридичні помилки.